Monday 8 July 2019

Hidupkan istiqamah

Q: busy tak

Q: ada soalan

Bella: yes

Q: how to istiqomah eh 😭

Q: help me

Bella: i'll get back to you

Q: thanks

Bella: I'm back

Bella: sorry

Bella: long day. my best friend, just passed away

Bella: istiqamah. it's an arabic root word istiqama. yang membawa maksud teguh dalam satu jalan. 

1. Istiqamah yang macam mana awak mahukan. jalan seperti apa? Kalau jalan mardhatillah, pilihlah utk bersama orang yang senang ke jalan Allah.

2. Jalan istiqamah itu perlu konsisten. Ada peningkatan tanpa penurunan. Kita amek contoh bisnes, siapa nak rugi?  mesti nak untungkan?  Samalah dengan iman, kita mesti kena konsisten, perlu ada untung. Buang dan tinggalkan lah perkara yang merugikan. 

3. Sejauh mana kita kenal Tuhan? Maksudnya disini, bila kita cari Allah? Bila kita senang ke bila kita susah?  atau kita sentiasa ingat dia? Kalau sentiasa, senaraikan apa je yang kita buat sampai kita rasa kita sentiasa ingat dia? dah mengaji? dan berzikir harini?  dah solat taubat?  Kalau belum, kenapa cakap sentiasa? So.. nak istiqamah perlu ada semua ni. 

4. Senaraikan atau jadualkan aktiviti harian, masukkan solat sunat, berzikir, mengaji walaupun sepotong ayat,masukkan skali bila nak taubat. kita bukan warga Syurga. Jadi taubat sentiasa. 

Moga istiqamah itu hadir 🌸

No comments:

Post a Comment

Am I useless?

Ada waktu, we will felt like 'we good for nothing'. Talk to my husband, that I'm so sorry.  He. who actually feed me, give me p...